Rewizja normy ISO 9001:2015 – kompendium zmian. Czy cokolwiek się odmieniło?

Aktualnie po raz czwarty realizowana jest rewizja normy ISO 9001, na adekwatność z którą certyfikowanych jest ponad 1,1 mln organizacji na całym świecie. W Polsce w dysponowaniu certyfikatu ISO 9001 jest aż 10 110 tys. instytucji. Od roku 2012 internacjonalny Komitet Techniczny wykonuje pracę nad kolejną, wszechstronną rewizją standardu.

Oczekuje się nowoczesnych zmian zawartości standardu, w porównaniu z wcześniejszym dostrojeniem normy w roku 2008. Rewizja rządzi się nowym, dostrojonym projektem dla nadchodzących norm zarządzania układami ISO: łączny tekst, wspólna konstrukcja i terminologia. Harmonizacja rozwiera tym samym nowe możliwości federacji systemów.

certyfikat iso

Autor: Biblioteca de la Universidad de Zaragoza
Źródło: http://www.flickr.com

Zamysłem wprowadzenia zmian jest stworzenie standardu życzliwego dla użytkowników i zharmonizowanego do wymagań współczesnego powszechnego biznesu. Z jednej strony pierwszy projekt nowego wydania normy przekazuje organizacjom większą giętkość w projektowaniu zarządzania, z pozostałej zaś strony żąda dynamicznego dostosowania się do zmian w instytucji i jej otoczenia. Norma ISO 9001:2015 ma za cel dostosowanie wymagań kanonu do zmieniających się warunków w raz po raz bardziej dynamicznym świecie interesu, a równocześnie utworzenie standardu pokojowego dla użytkowników – !.

Tym samym, stosowanie zintegrowanych systemów zarządzania powinno być prostsze dla organizacji. Konstrukcja standardu została zmieniona tak, ażeby była całkowicie dopasowana do dostosowanej struktury stosowanej we wszystkich normach na temat systemów zarządzania. Projekt wspiera również system zarządzania w dostrojeniu się do obecnych wyzwań stawianych organizacjom przez obecne otoczenie biznesu.

Punktem wyjścia dla realizowania Systemu Zarządzania Jakością wedle normy ISO 9001:2015 będzie wyznaczenie jego zakresu. W celu ścisłego określenia zakresu, instytucja powinna wziąć pod uwagę warunki, zainteresowane strony oraz przedkładane produkty i posługi. Ustanowiony zakres należy naznaczyć wskazując na to, jakie rezultaty i usługi są objęte Systemem Zarządzania Jakością i także uzasadnienie przypadków, w których wymaganie normy nie mogą być zastosowane ().

Podoba Ci się taki materiał? Jeśli tak, to na pewno ucieszy Cię informacja, że analogiczny artykuł jest tuż obok. Zwyczajnie zobacz tekst na stronie (http://www.mamdlugiforum.pl/viewtopic.php?f=1&t=49).

Braku szans zastosowania pewnych wymagań nie trzeba acz mylić z obecnym wyłączaniem punktów normy z obrębu Systemu Zarządzania Jakością.