Zastanawiasz się nad właściwym sposobem oceny pracowników? Zdecyduj się na metodę 360 stopni

Pracodawcy wielokrotnie zastanawiają się, w jaki sposób oceniać zatrudniane osoby, by uzyskać na ich temat wszystkie potrzebne informacje. Jest wiele możliwych sposobów, jednakże jeden ze szczególnie skutecznych to ocena 360 stopni. Co warto jest o niej wiedzieć?

Zgodnie z nazwą stosując ją dostajemy pełną informację zwrotną, a zatem ocenę pochodzącą z różnych obszarów. Ma służyć przede wszystkim do oceny kwalifikacji interpersonalnych i menedżerskich, które są jednymi z najtrudniejszych do oszacowania. Niniejsza ocena pracownicza jest oparta na ankiecie, która dotyczy opiniowanej osoby. Dokument jest przekazany do uzupełnienia zarówno jej najbliższym współpracownikom, jak i klientom oraz zwierzchnikom. Kwestionariusz uzupełnia także poddawana ocenie osoba, dokonując jednocześnie swojej samooceny. Najważniejsze, aby ludzie uzupełniający kwestionariusz odpowiadali zgodnie z prawdą. Tylko wtedy ocena 360 stopni będzie się liczyła i przyniesie rzeczywiste efekty.

Następnym krokiem jest napisanie raportu z uzupełnionych wcześniej kwestionariuszy.

Ocena pracownika przez menedżera

Autor: Victor1558
Źródło: http://www.flickr.com

Ostatni krok zaś to spotkanie osoby opiniowanej z coachem, jakiego zadaniem jest zinterpretowanie pozyskanych wyników i wyznaczenie właściwej dla niej drogi rozwoju. Oceniany człowiek ma szansę poznać swoje mocne oraz słabe strony, dowie się, w jaki sposób pozbyć się tych gorszych, jak również co zrobić, by zwiększyć swoją wydajność. Wspólnie z coachem zadecyduje, które kompetencje planuje rozwijać, by podnieść jakość swojej pracy. Dzięki obiektywnej ocenie opartej na wiarygodnych kryteriach poczuje, iż pracodawcy naprawdę zależy na nim oraz na jego rozwoju.

Ocena 360 stopni zapewnia także pomyślne efekty dla samego pracodawcy. Pozwala zebrać konieczne pracodawcy informacje odnośnie zatrudnianych przez niego pracowników (ocena 360 stopni – korzyści). Dzięki dokładnym danym łatwiej będzie mu wybrać właściwe dla nich drogi rozszerzania kompetencji oraz zbudować zespół, jaki wygeneruje najlepsze dla firmy wyniki. Inwestowanie w kompetencje swojej załogi to jedna z najistotniejszych kwestii, o którą trzeba zadbać, jeżeli chcemy odróżnić się na rynku swoimi usługami albo produktami proponowanymi klientom. Niniejsza ocena to także sposób na usprawnienie komunikacji między załogą a kadrą zarządzającą.