Dzisiejszy marketing, jaki powinien być aby dawać efekty?

Marketing w kolokwialnym znaczeniu jest utożsamiany z reklamą. Jest to tak powszechne spojrzenie, iż nawet profesjonaliści od czasu do czasu zawężają tę dyscyplinę nauk gospodarczych do tego elementu działalności marketingowej. W klasycznym rozumieniu marketing miał rozpoznawać pragnienia klienta, czasami kreować je, i troszczyć się o to by firma posiadała aktualne informacje o tym czego pożąda nabywca.

ozdobny flakonik z perfumami

Autor: Felix Padrosa Photography
Źródło: http://www.flickr.com

Równocześnie powinno się sprawić by klient jak najlepiej kojarzył firmę oraz towar lub usługę. Taka próba pokazania klientowi iż poza zyskiem interesuje nas człowiek jako taki nie musi być od razu przedsięwzięciem podyktowanym cynizmem. Im w wyższym stopniu uczciwe będzie zaangażowanie firmy w dowolny cel dobroczynny tym odpowiedniej z punktu spojrzenia marketingu. Słowem, jeśli prezes pożąda przeznaczyć jakieś środki na chwalebny zamysł, dlaczego się tym nie pochwalić, budując w ten sposób korzystny wizerunek przedsiębiorstwa.

Rzecz jasna dział marketingu musi także dbać o to, by w odpowiedni sposób zatroszczyć się o wymogi klienta i spełnić jego wyczekiwania. Również musi zadowolić wyczekiwania co do sposobu sprzedaży, w pewnej mierze opakowania artykułu. (Stąd żądania w instytucjach finansowych co do odzienia pracowników). Współcześnie o to by nabywca jak najlepiej kojarzył firmę dba się na czasem bardzo subtelnych pułapach, przyznaję czasami dość spornych. Używa się na przykład w działaniach promocyjnych woń.

W latach 90-tych XX w. wykazano, że użycie właśnie woni może podwyższyć sprzedaż artykułu i tak narodził się tzw. marketing zapachowy. Kliknij po więcej: dobre dyfuzory. Jako przykład może tutaj posłużyć takie rozstawienie nawiewu wentylacji w piekarni, by woń świeżego towaru rozchodził się w całej okolicy piekarni – może to przynieść podwyższenie obrotów, bowiem z jednej strony pobudza głód konsumenta z drugiej z kolei strony woń świeżego bochenka jest przekonującym znakiem, iż wyrób jaki proponuje piekarnia jest najwyższej próby.

kwiaty

Autor: jacinta lluch valero
Źródło: http://www.flickr.com

Marketing zapachowy wykorzystuje się też w różnych innych sferach, przykładowo w perfumerii czy fryzjerstwie. Ustalono, iż niektóre zapachy wywołują u ludzi stan spokoju, co może ich skłaniać do skorzystania z naszych usług a już z całą pewnością spowoduje iż chociażby przelotnie zaciekawią się naszą firmą i nasz towar zaistnieje w ich myśli.