Oceny okresowe pracowników – droga przez mękę czy szczera rozmowa z dyrektorem?

Występuje dużo metod, którymi pracodawca posługuje się aby podsumować naszą wydajność w pracy. Należy je dopasować do oczekiwań owych organizacji, tak aby ocena była rzetelną informacją dotyczącą postępów pracy zatrudnionych osób.

Można przeprowadzić ranking, szczególnie w sytuacji kiedy nasi współpracownicy pełnią podobne funkcje do naszych.Szef jest w stanie również przyznawać nam punkty, dokonać opisowej oceny naszej pracy, jak również zezwolić na przeprowadzenie samooceny w zależności od określonych w firmie zasad.

Akceptowaną od dłuższego czasu metodą przeprowadzania rozmów rocznych jest np. ocena 360 stopni, która polega na zbieraniu istotnej wiedzy o naszej pracy od kilku osób, które z nami współpracują. Od kolegów, klientów czy bezpośrednich przełożonych. Fakt, każda z tych osób będzie nas inaczej postrzegała. W ten sposób wiemy, jak jesteśmy oceniani w firmie, po czym dostajemy wiadomość zwrotną która precyzuje, w jakich obszarach powinniśmy się lepiej wykazać, jakie są nasze zalety i tzw. ukryte mocne strony. Realizując system ocen okresowych, przykładowo z szef widzi, czy nasza praca pokrywa się z jego wymaganiami i wartościami firmy, czy w zespole mają miejsce problemy, które należy rozwiązać, czy też jakie zdanie mają o nas klienci. Zaznaczyć również należy, iż pracodawcy oceniają pracowników w sytuacjach gdy jest to konieczne, np. przy awansowaniu, premiowaniu czy karaniu pracownika. Reasumując: czy ocena pracowników to koszmar dla kadry, czy też służąca poprawie naszej wydajności, otwarta dyskusja z szefem?

Wielu ekspertów sądzi, że dobrze wykonane oceny okresowe pracowników metodą 360 stopni są w stanie zagwarantować sporo pożytku zarówno firmie, jak i jej zespołowi. To odpowiedni moment na podsumowanie i zrozumienie ich wymagań. Najbardziej odpowiedni do planowania dalszej polityki działań dla poszczególnych pracowników oraz określenia np.

Jeżeli znajdująca się tu wykładnia Cię przekonuje, to poznaj poza tym pozostałe wypowiedzi na nasz temat, który został poruszony w tym miejscu.

koniecznych szkoleń, dalszej drogi rozwoju czy ścieżki kariery. Nawet w biznesie wskazana jest metoda kija i marchewki – mobilizacja do działań, a przy tym uzasadniona krytyka, która doda pracownikom motywacji do kolejnych poczynań.